Mindset

“Ik ben gewoon slecht in Wiskunde.”

“Als je echt slim bent dan hoef je nooit moeite te doen om iets te leren.”

“Dat kan ik niet.”

“Als iets niet van de eerste keer lukt, dan begin ik er niet aan!”

“Nu krijgt ze eindelijk uitdagender werk in de klas en weigert ze eraan te beginnen! Zou het dan toch te moeilijk voor haar zijn?”

“Ik ben zo bang om fouten te maken. Wat als iedereen ineens ziet dat ik eigenlijk heel dom ben?”

Herkenbaar? Dan zou jij, of je kind weleens last kunnen hebben van de vervelende gevolgen van een vaste mindset.

De term ‘mindset’ staat voor de overtuiging die mensen hebben over hun intelligentie, kwaliteiten en talenten en de veranderbaarheid daarvan. Prof. Carol Dweck, de wereldberoemde psycholoog en auteur, ontdekte dat een vaste mindset ontwikkeling belemmert, terwijl een groeimindset zorgt voor motivatie, doorzettingsvermogen en een passie voor ontwikkeling en leren. Een groeimindset helpt kinderen, volwassenen en organisaties om het beste uit zichzelf te halen. Het is de basis van (talent)ontwikkeling en groei.

Hoogbegaafde kinderen blijken bijzonder vatbaar voor het ontwikkelen van een vaste mindset. Dit is eigenlijk eenvoudig te verklaren.

Wanneer je aan kinderen vraagt wat hoogbegaafdheid is, krijg je over het algemeen antwoorden als deze: ‘Dat je superslim bent’, ‘Het slimste kind van de klas’ of ‘Alles goed kunnen’. Kinderen (en volwassenen) gebruiken bij het beschrijven van hoogbegaafdheid regelmatig termen die te maken hebben met intelligentie, beter/sneller zijn dan anderen en goed zijn in iets. Helaas refereren dit soort bewoordingen aan vaste eigenschappen en impliceren ze dat hoogbegaafd zijn inhoudt dat je de beste bent of moet zijn.

Complimenten

De ontwikkeling van cognitief sterke kinderen loopt vaak voor op die van leeftijdgenootjes. Vaak leren ze al vroeg lezen of fietsen of weten ze als kleuter al heel wat interessante weetjes te vertellen. Natuurlijk krijgen ze dan voortdurend complimenten. De kans is echter groot dat die complimenten gericht zijn op hun intelligentie en het gemak waarmee ze dingen aanleren, met andere woorden: op vaste eigenschappen. Ze ervaren ook dat ze dankzij hun intelligentie weinig uitdagingen en raken eraan gewend dat ze weinig moeite hoeven te doen.

Kritische ingesteldheid

Bovendien zijn hoogbegaafde kinderen vaak al op heel jonge leeftijd in staat om kritisch naar zichzelf te kijken. Ze zijn zich bewust van zichzelf in de omgeving en kunnen zichzelf al vroeg met anderen (grotere kinderen of volwassenen) vergelijken. Wanneer ze zien dat anderen dingen kunnen die zijzelf nog niet beheersen, kunnen ze zich dom of niet goed genoeg gaan voelen en zich gaan schamen voor de fouten die ze maken. Je kunt je voorstellen dat de kans dat een hoogbegaafd kind een vaste mindset ontwikkelt, groot is. In de praktijk zie je dan ook regelmatig gedrag dat past bij de vaste mindset.

Uitdagingen vermijden

Er zijn hoogbegaafde kinderen die het vreselijk vinden om verrijkingsopdrachten te maken en die hun werkboekjes zo diep mogelijk in hun laatje verstoppen of alleen de gemakkelijke opdrachten maken. Ook zijn er hoogbegaafde jongeren die zich erg dom voelen wanneer ze op de middelbare school merken dat voldoendes halen niet meer vanzelf gaat. Voor hen is het erg belangrijk om te weten dat dit niets te maken heeft met hun intelligentie, maar met hun inzet en aanpak bij de taken. Voor deze kinderen is het belangrijk om hulp te krijgen bij het veranderen naar een groeimindset. Zodat ook deze talenten weer kunnen groeien!

Mindsettraining bij Praktijk Zebra

Een groeimindset kun je op elk moment in je leven leren ontwikkelen. Ik werk hiervoor in mijn praktijk met het lessenpakket Mindset van het talentenlab. Stap voor stap maak je kennis met de mindsettheorie van Carol Dweck.

Lagere school

Via de verhalen van Fixie en Growie leert je kind wat het verschil is tussen de vaste mindset en de groeimindset. Hierbij komen alle relevante thema’s aan bod, zoals de wijze waarop je denkt over je intelligentie en kwaliteiten, je comfortzone, het aangaan van uitdagingen, het leren van fouten, doorzettingsvermogen en meer. Door middel van afwisselende en creatieve opdrachten leert het kind hoe hij of zij kan leren denken zoals Growie en hoe hij of zij dit kan inzetten bij het werken aan zijn of haar eigen doelen.

Het modeltraject bestaat uit een intake, 7 coachingsessies en een eindbespreking. Ik begin steeds met kijken naar de noden van elk individueel kind en gezin en pas het traject aan waar nodig.

Jongeren

Ook jongeren tussen 11 en 15 jaar kunnen bij Zebra terecht voor individuele mindsettraining. Het werkboek LEF bestaat uit 8 lessen. De belangrijkste thema’s uit de mindsettheorie van Carol Dweck komen aan bod, zoals de wijze waarop je denkt over je intelligentie en kwaliteiten, je comfortzone, het aangaan van uitdagingen, het leren van fouten, doorzettingsvermogen en strategieën en de werking van je brein. Korte stukjes theorie worden afgewisseld met creatieve en uitdagende opdrachten. Regelmatig wordt er verwezen naar filmpjes op YouTube die het leerdoel van de betreffende les ondersteunen. We beginnen elk traject met een intakegesprek en sluiten af met een oudergesprek.

Het modeltraject bestaat uit een intake, 8 coachingsessies en een eindbespreking. Ik begin steeds met kijken naar de noden van elk individueel kind en gezin en pas het traject aan waar nodig.

Groepstraject

De mindsettraining kan ook in groep worden georganiseerd.

Data en tarieven worden op deze pagina gepubliceerd.

Blijf je graag op de hoogte? Laat hier dan je gegevens achter.